onsdag 20 januari 2016

Början

Mitt Bibliotek
Jag vet inte riktigt när det började. Jag vet att jag var fem år när jag läste mig läsa, men det dröjde väl i alla fall några år innan jag upptäckte detektivromanerna. Jag minns att jag i tioårsåldern läste Agatha Christie och före det hade jag ju slukat alla Fem-böckerna av Enid Blyton. Jag tror det var där  jag präglades som deckarläsare och anglofil. Genom åren har jag fortsatt att läsa deckare, kriminalromaner och mycket annat och jag har alltid haft en särskild plats i bokhjärtat för deckaren från 30-, 40- och 50-talet och företrädesvis de brittiska förstås men även de svenska från samma tid.
Ett måste för deckarläsare!











I höstas läste jag den utomordentligt intressanta boken The Golden Age of Murder av den brittiske deckarförfattaren Martin Edwards och fick plötsligt lust att läsa mina gamla favoriter igen. Jag vet inte riktigt i vilken ordning eller med vem jag ska börja.

Jag vet inte riktigt heller hur bloggen kommer att utveckla sig, kanske kommer det att finnas listor, bibliografier och annat - men det finns redan så väldigt många bra som man kan hänvisa till. Jag tror att bloggen helt enkelt får bli min högst personliga samling av sådana mord som finns i mitt bibliotek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar